Nu är vi miljömärkta med EKOenergy

El märkt med EKOenergy kommer alltid från förnybara energikällor. Vi köper vår el från Nordic Green Energy. För att el ska få märkas med EKOenergy måste produktionen leva upp till EKOenergys hårda krav.

- Internationell miljömärkning för företag som använder förnybar energi

- Arbetar med projekt som ger skydd åt miljön och ökar livskvalitén för människor i utvecklingsländer

- Stöttas av över 40 miljöorganisationer från 30 länder

- De internationella standarderna US Green Building Council, Carbon Disclosure, Project CDP and Greenhouse Gas Protocol rekommenderar EKOenergy


Genom att välja EKOenergy bidrar Bo Bra till:

- Att förbättra för miljö och djurliv kring vattenkraftverk i de nordiska länderna

- Projekt i utvecklingsländer, t ex genom att solpaneler installeras i en afrikansk skola eller vindkraft byggs ut på en indonesisk ö

- Minskning av koldioxidutsläppen – hjälper till att hejda den globala uppvärmningen

Hitta lokalen för din verksamhet

I jakten på ett nytt kontor, en ny lokal eller ett nytt lager så finns det en hel del att tänka på. 

Börja med att fundera igenom dina behov. Hur kan din verksamhet komma att utvecklas de närmaste åren. Nyanställningar, nya produkter eller nya affärsområden - vad ser du på horisonten och vad ställer det för krav på din lokal?

Ta sedan med den allmänna konjunkturen i beräkningen. Är arbetslösheten på väg upp eller ner, är räntorna höga eller låga? De flesta hyresavtal skrivs nämligen på fem år, därför behöver du titta på ekonomin över ett lite längre perspektiv.

Man tänker lätt att en stundande lågkonjunktur innebär att man inte ska byta lokal. Men det kan snarare vara tvärtom, däremot kanske dina krav bör justeras när tiderna är osäkra. Om du mot förmodan måste dra ner på din verksamhet, hur gör ni då med er lokal? Med en tillräckligt flexibel planlösning finns kanske möjlighet att hyra ut delar av den till andra företag.

Läge, läge, läge

En gammal kliché säger att de tre viktigaste faktorerna när du ska utvärdera en fastighet är: läge, läge, läge. Det du behöver fundera på är: vilket läge behöver just du för att nå dina mål? Vill ni vara nära konkurrenterna eller hitta något nytt? Fundera på hur medarbetarna och kunder ska kunna ta sig till er. Finns det parkering och hur fungerar kollektivtrafiken i området? 

Kom ihåg att ett dyrt område kan vara lika rätt som ett billigare, allt handlar om din verksamhet och dina kunder. Men glöm inte heller dina medarbetare och deras perspektiv. Hur kommer dom att trivas? Närhet till lunchställen och annan service kan bidra till en god arbetsmiljö. Vet du hur dina medarbetare tar sig till jobbet idag och hur påverkar flytten deras resväg?

Våga jämföra mer

Magkänsla är bra, men det bör inte vara allt du går på. Besök ett antal lokaler för att jämföra känslan i olika delar av staden och olika typer av lokaler. Minst fem stycken, men gärna fler. Det kommer att hjälpa dig på traven när du ska fatta ditt beslut. 

Utifrån det tankearbete du gjort tidigare så är nog alla lokaler du besöker relevanta. Gör en prioriteringslista över vad som är viktigt som du sen stämmer av mot varje lokal du vill titta på. 

Några viktiga punkter är:

Planlösningen

Är det viktigt med en öppen planlösning eller har du behov av privata kontor? Finns det möjlighet att anpassa och stycka av lokalen i olika delar vid behov?

Känsla i lokalen

Sekelskifteshus, högmoderna glaspartier eller björkfanér på väggarna?

Fasta månatliga kostnader

Hur viktiga är de månatliga kostnaderna i förhållande till övriga prioriteringar? Är du villig att välja en enklare lokal om den är billigare? Vilka delar är du villig att prioritera bort?

Omedelbara kostnader i samband med flytten

Hur stora renoveringar eller andra typer av anpassningar måste göras i samband med flytten?

Tidsram för flytten

När kan ni få tillträde till lokalen och hur lång tid tar det att anpassa lokalen till verksamheten?

Färdmöjligheter, parkering m.m.

Hur tar sig kunderna till er? Hur tar sig medarbetarna till jobbet?

Ovanstående frågor är bara några exempel på prioriteringar du behöver göra, fundera över vad du värderar mest i din verksamhet. 

Ett bra sätt att hitta prioriteringspunkter är att börja från andra hållet. Vilka affärsmål har du för de kommande åren? Kanske behöver du nyanställa i snitt en person om året de närmaste fem åren för att nå dit. Vilken roll kommer dom att få i din verksamhet och vad ställer det för krav på lokalen? Eller är det istället så att du behöver ytor för ny utrustning? Genom att hitta dessa viktiga prioriteringar tidigt i processen så sparar du tid och i slutändan pengar.

Våga fråga

Ställ frågor i samband med att du tittar på lokalen! Finns det andra verksamheter i huset som matchar er verksamhet, eller tvärtom? Kommande renoveringar eller byggprojekt i närheten?

_______

Letar du efter en ny lokal? Ta hjälp av någon som kan!

Vi på Bo Bra hyr ut små och stora lokaler som passar bra för allt från förråd till butiker, kontor eller andra typer av mötesplatser. Som hyresvärd är vi vana vid att hjälpa företag att planera en lokal som passar just dem. Till vår hjälp har vi goda kontakter med skickliga entreprenörer och hantverkare för ett professionellt resultat.